امام علي(ع):هر كه نگاه خود را از حرام باز دارد دلش آرام خواهد شد.
خوش آمدید - امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

۶ مزیت و خاصیت سرکه سیب

۶ مزیت و خاصیت سرکه سیب

خواص سرکه سیب برای پوست , خواص سرکه سیب برای لاغری

سرکه سیب یکی از محبوب ترین انواع سرکه طبیعی در بین افراد جامعه است. تحقیقات علمی زیادی انجام گرفته که خواص سرکه سیب را تایید کرده اند. این خواص شامل کاهش وزن، کاهش کلسترول، کاهش سطح قند خون و بهبود علائم دیابت است. سرکه سیب دارای خواص درمانی است و در موارد پخت و پز هم مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مقاله از ۶ خاصیت مهم سرکه سیب برای شما بیشتر صحبت کرده ایم.


  1. دارای اسیدهای مفید و اثرات درمانی قوی است

سرکه سیب شامل پروتئین، آنزیم ها و باکتری های مفید است که دارای خواص زیادی برای بدن هستند. برخی بر این باورند که سرکه سیب مادر تمام داروها برای درمان هر مشکل برای بدن است. سرکه سیب سرکه طبیعی است که در هر قاشق غذاخوری، چیزی در حدود سه کالری دارد که مقدار بسیار ناچیزی است.

سرکه سیب ویتامین ها یا مواد معدنی زیادی ندارد، ولی مقدار کمی از پتاسیم در آن یافت می شود. سرکه سیب مرغوب و با کیفیت شامل برخی از اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان ها است.

  1. از بین بردن بسیاری از باکتری ها با سرکه سیب

سرکه سیب می تواند بسیاری از باکتری های بیماری زا را از بین ببرد. به طور سنتی از سرکه سیب برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن، درمان قارچ ناخن، از بین بردن شپش، برای درمان زگیل و برای رفع عفونت گوش استفاده می شود. خوب است که بدانید بقراط از سرکه سیب برای تمیز کردن زخم بیش از دو هزار سال پیش استفاده کرده است.

سرکه سیب به عنوان یک نگهدارنده مواد غذا مورد استفاده قرار گرفته است و مطالعات نشان می دهد که از رشد باکتری ها (مثل E. coli) در غذا جلوگیری می کند و مانع از فاسد شدن مواد غذایی می شود. اگر شما هم به دنبال یک راه طبیعی برای حفظ مواد غذایی خود هستید، سرکه سیب می تواند یک انتخاب مفید باشد. همچنین گزارش شده است که سرکه سیب رقیق شده برای درمان آکنه بسیار خوب است و می تواند مورد استفاده قرار گیرد، اما توصیه می کنیم که حتما پیش از مصرف با پزشک مشورت کنید.

  1. سرکه سیب سطح قند خون را پایین می آورد و با دیابت مبارزه می کند

تا کنون، موفق ترین درمان برای دیابت نوع ۲ در پایین آوردن قند خون، همین سرکه سیب بوده است. دیابت نوع ۲ با افزایش سطح قند خون یا به علت مقاومت به انسولین و یا عدم توانایی تولید انسولین مشخص می شود. با این حال، قند خون بالا نیز می تواند در افرادی که دیابت ندارند، مشکل ساز باشد. محققان بر این اعتقاد هستن که دیابت علت پیری و ایجاد بیماریهای مزمن است.

تقریبا هر کسی باید میزان قند خون خود را در وضعیت نرمال نگه دارد و موثرترین (و سالم ترین) راه برای انجام این کار، اجتناب از مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده و قند است، اما سرکه سیب نیز می تواند اثر قوی در این راستا داشته باشد.

  1. چربی سوزی و کاهش وزن با سرکه سیب

مطالعات مختلف نشان داده اند که سرکه سیب تاثیر شگفت انگیزی در کاهش وزن بخصوص در سوزاندن چربی های شکمی دارد. چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان می دهد که سرکه می تواند سدیم را افزایش دهد، و کمک می کند تا کالری کمتری مصرف شود و باعث کاهش وزن واقعی شود.

مطالعه ای بر روی ۱۷۵ فرد مبتلا به چاقی نشان داد مصرف روزانه سرکه سیب به کاهش چربی شکم و کاهش وزن کمک می کند :

۱۵ میلی لیتر (۱ قاشق غذاخوری): از دست دادن وزن ۲٫۶ کیلوگرم یا ۱٫۲ کیلوگرم

۳۰ میلی لیتر (۲ قاشق غذا خوری): از دست دادن وزن معادل ۱٫۷ کیلوگرم

شما برای کاهش وزن باید از چندین روش ترکیبی با هم استفاده کنید، ورزش، رژیم غذایی و… با هم به نتیجه مطلوب در جهت کاهش وزن منجر می شوند.

به طور کلی، به نظر می رسد سرکه سیب که به عنوان یک کمک کننده برای کاهش وزن مفید است، عمدتا با کاهش سطح قند خون و انسولین همراه است.

  1. سرکه سیب کاهش دهنده کلسترول و بهبود دهنده عملکرد قلب

در حال حاضر بیماریهای قلبی شایع ترین علل مرگ و میر در جهان به شمار می آیند. باید بدانید که چندین عامل بیولوژیکی در کاهش یا افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی تاثیر گذار هستند. تعدادی از این “عوامل خطرساز” را می توان با مصرف سرکه سیب بهبود داد، اما مطالعات بیشتر در این زمینه نیاز است.

سرکه سیب می تواند تری گلیسیرید و کلسترول را کاهش دهد که عوامل خطرناکی برای سلامت قلب به شمار می روند. همچنین برخی مطالعات نشان می دهد که سرکه سیب فشار خون را در موشها کاهش می دهد که یک عامل خطرناک عمده برای بیماری های قلبی و مشکلات کلیه به شمار می رود.

زنانی که سالاد را با سرکه سیب می خورند، احتمال کمتری دارد که به بیماریهای قلبی دچار شوند.

  1. سرکه سیب برای مقابله با سرطان هم مفید است

سرطان یک بیماری وحشتناک است که با رشد غیرقابل کنترل سلول ها شناخته می شود. سرکه سیب باعث از بین بردن سلولهای سرطانی می شود و تومورهای سرطانی را از بین ببرد.

مقدار مصرف و نحوه مصرف سرکه سیب

بهترین راه برای افزودن سرکه سیب به رژیم غذایی این است که از آن در آشپزی و پخت و پز استفاده کنید مثلا به عنوان سس سالاد یا افزودن آن به نوشیدنی های روزمره.

دوزهای رایج از ۱-۲ قاشق چای خوری (۵-۱۰ میلی لیتر) تا ۱-۲ قاشق غذاخوری (۱۵-۳۰ میلی لیتر) در روز، در یک لیوان آب بزرگ است.

پیشنهاد می کنیم در ابتدای مصرف از دوزهای پایین شروع کنید و به مرور میزان آن را افزایش دهید.

منابع این مقاله : healthline.com – besthealthmag.ca – mnn.com


مقالات مشابه :  خواص پیاز

امتیاز 2.00 ( 1 رای )