انسان همان می شود که اغلب به آن فکر می کند. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

بررسی ویژگی هایانواع درب های ضد سرقت

بررسی ویژگی هایانواع درب های ضد سرقت

یکی از پرسش‌های مهمی که خریداران درب های ضد سرقت همیشه با آن روبرو هستند این است که چه تفاوتی میان درب های ضد سرقت ساخت ترکیه، درب های ضد سرقت ساخت چین و درب های ضد سرقت ساخت ایران وجود دارد؟

دید عموم مشتریان این است که که فرق این درب‌ ها صرفا در کیفیت ساخت آن‌ها بوده و از آنجا که محصولات ساخت چین در بازار ایران عمدتا نامرغوب به شمار می‌روند و همچنین دید خوبی نسبت به محصولات ایرانی وجود ندارد، درب های ضد سرقت ترکیه را از نظر کیفی بهتر می‌دانند.

در این بخش قصد داریم تفاوت‌های درب ضد سرقت ترکیه، چین و ایران را مورد بررسی تحلیلی قرار دهیم. اما قبل از آن بهتر است انواع درب های ضد سرقت موجود در بازار ایران را بیشتر بشناسیم.

بنابراین در ابتدا درب های ضد سرقت موجود در بازار ایران را بدون توجه به بحث کیفی درب های ضد سرقت و صرفا با توجه به شکل ظاهری آن‌ها دسته بندی خواهیم نمود.با توجه به شکل ظاهری درب های ضد سرقت ، اینگونه درب‌ها را می‌توان به به صورت زیر دسته بندی کرد:

تفاوت در انواع درب ضد سرقت چیست؟

درب های ضد سرقت ایرانی از نظر ظاهری کاملا مشابه درب های ضدسرقت ساخت کشور ترکیه می‌باشند. البته در ایران درب‌هایی با ظاهر مشابه درب های ضدسرقت چینی نیز تولید می‌شوند اما تولید این سری از درب های ضد سرقت نسبت به درب های ضد سرقت مشابه ترک بسیار محدود می‌باشد.

به صورت خلاصه می‌توان گفت که درب های ضد سرقت به طور کلی از نظر شیوه تولید و شکل ظاهری به دو کشور چین و ترکیه بر می‌گردد و این در حالی است که درب های ضد سرقت چینی خود نیز از درب‌های ایتالیایی الگو برداری شده‌اند.
لازم به توجه است که تولید کنندگان درب های ضد سرقت طرح ترک در ایران همگی چارچوب‌های خود را در داخل ایران تولید کرده و یا از تولید کنندگان داخلی خریداری می‌نمایند و یراق آلات خود را نیز عمدتا از محصولات ساخت کشور ترکیه استفاده می‌کنند

اما رویه درب‌ها را برخی مستقیما از ترکیه وارد و برخی از تولیدات داخل استفاده می‌نمایند. البته استفاده از ورقه‌های وارداتی لزوما یک امتیاز نیست و تنها به دلیل هزینه‌های بالای خرید دستگاه‌ها و سایر ملزومات تولید، برخی ترجیح می‌دهند که بدین ترتیب عمل کنند، هرچند که اکثر فروشندگان درب‌ های ضدسرقت ایرانی را به عنوان درب های ترک مونتاژ ایران معرفی می‌کنند.
با توجه به شباهت درب های ضدسرقت ایرانی به درب‌ های ضد سرقت ترکیه، درب های ضدسرقت ایران و ترکیه را در یک دسته قرار می‌دهیم و تفاوت درب های ضد سرقت ترکیه و چین را از سه منظر مورد بررسی قرار می‌دهیم. البته درایران بیشتر درب های ضد سرقت سری اکونومی تولید می‌شود و سری لوکس ضد سرقت‌ ها مستقیما از ترکیه وارد ایران می‌شود. اما در کلاس‌های یکسان مانند سری اکونومی تولیدات درب ضد سرقت ایران با تولیدات ترکیه از نظر کیفی برابری می‌کند و حتی برخی از تولید کنندگان ایرانی محصولات با کیفیت‌تری را به بازار عرضه می‌نمایند

تفاوت ظاهری درب های ضد سرقت :

اولین تفاوت در نوع چهارچوب‌ های آن‌ها دیده می‌شود. چهارچوب‌ های درب های ضدسرقت چین تخت و اختلاف سطح کمی بین سطح بیرونی چارچوب و لنگه درب ضد سرقت وجود دارد، در صورتیکه این اختلاف سطح در درب های ضدسرقت ترک بیشتر است.

دومین تفاوت در لولاهای درب های ضدسرقت چین و ترکیه می‌باشد.لولای درب های ضدسرقت چین مخفی است اما لولای درب های ضدسرقت ترک از سمت داخل قابل مشاهده است.

سومین تفاوت در رویه لنگه درب های ضدسرقت ترکیه و چین می‌باشد. رویه نهایی درب های ضد سرقت چین یا فلز با رنگ کوره‌ای طرح چوب هستند و یا HDF رنگ شده و در بعضی موارد درب ضد سرقت چینی فلزی با روکش PVC نیز دیده می‌شود. اما رویه درب های ضدسرقت ترک به دو دسته MDF روکش طبیعی چوب و یا MDF روکش PVC تقسیم می‌شوند.

لازم به ذکر است که بیشتر درب های ضدسرقت چینی موجود در بازار ایران، فلز با رنگ کوره‌ای طرح چوب می‌باشد.

تفاوت کیفی درب های ضد سرقت :

شاید اولین تفاوتی که در ذهن مشتریان شکل بگیرد کیفیت پایین درب ضد سرقت چین نسبت به درب ضد سرقت ترکیه باشد که در این مورد با توجه به کیفیت اجناس چینی و ترک موجود در بازار ایران، می توان به خریدار درب ضد سرقت حق داد که چنین تصوری را داشته باشد.

اما همانطور که می‌دانیم و بارها شنیده‌ایم تولیدات چین در سطوح مختلف کیفی قرار دارند اما اگر بخواهیم به طور تخصصی در مورد درب صحبت کنیم صادقانه باید گفت اکثر درب‌ های ضدسرقت چینی وارد شده به ایران حتی نسبت به پولی که خریدار پرداخت می‌کند از سطح کیفی خوبی بهره نبرده‌اند.

بنابراین لزوما نمی‌توان گفت که کیفیت درب‌ ضد سرقت چینی از درب‌ ضد سرقت ترکیه پایین‌تر است. درب های ضد سرقت چینی با روکش HDF معمولا از کیفیت خوبی برخوردار هستند و نسبت به برخی از درب‌ های ساخت ترکیه که در بازار ایران وجود دارد، گران‌تر نیز هستند.

تفاوت قیمت درب های ضد سرقت

در یک رده بندی کلی و به عنوان قیمت کف می‌توان درب های ضدسرقت چینی موجود در بازار را ارزان‌ ترین، درب های ضدسرقت ایرانی را در رنج متوسط و درب های ضدسرقت ترک را گران‌ ترین درب‌ های موجود در بازار ایران قلمداد نمود.

بررسی ویژگی هایانواع درب های ضد سرقت