حوادث چون روزها سپری می شوند.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

معرفی خانه تاریخی ملک در شهر مشهد + عکس

خانه تاریخی ملک,قدمت خانه تاریخی ملک

معرفی خانه تاریخی ملک در شهر مشهد + عکس

در مورد خانه تاریخی ملک در شهر مشهد چه می دانید؟

مرحوم حاج حسین آقای ملک در سال ۱۲۵۱ شمسی در تهران چشم به جهان گشود و پس از مدتی تحصیلات خود را در محضر مرحوم میرزا ابوالحسن جلوه ادامه داد. در دوران جوانی، برای اداره املاک پدر خود (حاج کاظم ملک التجار) در شهر مشهد ساکن شد. وی از ابتدای زندگی به مطالعه و جمع آوری کتب علاقه مند بود و این عشق را تا آخر عمرش حفظ کرد تا اینکه در سال ۱۳۱۶ کتابخانه، موزه و عمده املاک خود را وقف کتابخانه با مدیریت تولیت آستان مبارکه رضوی نمود. وی سرانجام در سال ۱۳۵۱ در تهران دار فانی را وداع گفت اما در حرم رضوی به خاک سپرده شد.

سکونت گاه حاج حسین ملک در ضلع شرقی خیابان امام خمینی (ره) مقابل ساختمان دارایی قرار دارد. این خانه قدیمی با زیربنای حدود ۶۰۰ مترمربع در زمینی به وسعت ۱۶۵۹ مترمربع در اوایل قرن چهاردهم شمسی ساخته شده است.


 

خانه تاریخی ملک,قدمت خانه تاریخی ملک

این بنا یکی از نمونه خانه های زیبای برجای مانده از دوران انتقال معماری در اواخر عصر قاجاریه محسوب می شود. بنای مزبور در گذشته بسیار وسیع تر بوده اما اکنون تنها بخش بیرونی آن برجای مانده که شامل دو طبقه است. طبقه بالایی دارای سقف مشبک و منبت کاری شده چوبی و شومینه گچبری زیبایی است.

در حال حاضر خانه ملک به صورت یک مرکز اداری، فرهنگی و هنری با حضور هنرمندان توانمند به صورت کارگاه های زنده هنری فعالیت می نماید و بالغ بر ۱۰ کارگاه در این مرکز فعال می باشد.

این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۱۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همچنین این بنا در سال ۱۳۸۵ به عنوان خانه توریست انتخاب شد.


عکس های موزه ملک در مشهد

خانه ملک در مشهد,موزه ملک در مشهد

در سفر به مشهد بازدید از عمارتهای قدیمی و به عبارتی تاریخی را از دست ندهید. یکی از این بناهای تاریخی که جزو مهمترین جاذبه های تاریخی شهر مشهد هم محسوب می شود، خانه تاریخی ملک است که ما در این مطلب از یک مشهد به طور مفصل در مورد آن برای شما مطالبی را گرداوری کرده ایم. در همین مطلب عکس های خانه تاریخی ملک را هم می توانید ببینید.

خانه ملک در مشهد,موزه ملک در مشهد


باغ خونی در مشهد

باغ ملی در مشهد

باغ وحش وکیل‌ آباد در مشهد

باغ گیاه شناسی در مشهد

معرفی خانه تاریخی ملک در شهر مشهد + عکس